زیتــــــرون

آینده خرده‌ فروشی الکترونیک چیست؟

[عکس این مقاله با هوش مصنوعی وبسایت wepik از طریق متن به تصویر ساخته شده است]

ویروس کرونا شرایط حال و آینده کسب‌‌وکارهای زیادی را تحت تأثیر خود قرار داد و باعث شکل‌گیری رفتارهای جدیدی در مصرف‌کننده‌ها در سراسر جهان شد. این اثرات بر زنجیره تأمین، خرده‌فروشی و نحوه ورود آن‌ها به خرده‌فروشی آنلاین باعث ایجاد موج جدیدی از خرده‌فروشی گردید. اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری هستید که از این تغییرات پیش‌آمده در امان نبوده است، به شدت پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را بخوانید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موج و روند آن در آینده بپردازیم.

با شیوع کرونا و قوانین قرنطینه‌ اجباری، آن دسته از کسب‌وکارهای فیزیکی‌ که توانستند خود را با شرایط جدید پیش‌آمده وفق دهند، شانس بیش‌تری برای زنده‌ماندن داشتند. بنابراین، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار به توسعه حضور آنلاین خود روی آوردند و در این راه با چالش‌های زیادی مواجه شدند.

در حال حاضر با پشت سر گذاشتن دوران پاندمیک و بازگشایی مجدد فروشگاه‌های فیزیکی، تمایل مشتریان به خرید حضوری افزایش یافته است. آن‌ها انتظار دارند که بتوانند خرید حضوری و آنلاین را به‌صورت یکپارچه تجربه کنند. در نتیجه، کسب‌وکارها باید به دنبال بهبود استراتژی‌های چندکاناله باشند تا بتوانند تجربه یک‌دست و لذت‌بخشی برای مشتریان‌ خود فراهم کنند. بنابراین، نیاز است که به کارکنان خود آموزش‌هایی در زمینه تکنولوژی‌های جدید مانند خرید با استفاده از واقعیت افزوده، گفتگو زنده و ابزارهایی برای مدیریت روش‌های جایگزین تکمیل سفارش‌ها از جمله تحویل سفارش‌های آنلاین در محل فروشگاه بدون پیاده شدن مشتریان از ماشین، داده شود.

در این سلسله مقالات می‌خواهیم از سه روند روبه‌رشد در آینده تجارت خرده‌فروشی صحبت کنیم.

روند اول: رقابت بر سر خرده‌فروشی

روند اولی که برای آینده خرده‌فروشی متصور هستیم این است که فروشنده‌ها به سمت ارائه خدمات حضوری در مغازه‌های فیزیکی به‌منظور جذب مشتری جدید و ایجاد وفاداری در مشتریان حرکت خواهند کرد. در ادامه کمی این موضوع را شفاف‌تر می‌کنیم.

تقاضای بالا برای خرید از مغازه‌های فیزیکی

همان‌طور که گفتیم روزبه‌روز تمایل برای خرید حضوری افزایش پیدا کرده است. شرایط مطلوب اجاره یک مغازه‌ فیزیکی، برندهای فروش مستقیم (DTS) که در گذشته فقط حضور آنلاین داشتند را به ورود به فضای آفلاین ترغیب کرده است. بر اساس گزارش‌های شاپیفای، 32% از برندهایی که به پرسش‌نامه پاسخ داده بودند، بیان کردند که برای سال آینده، در حال تأسیس و توسعه فروشگاه‌های موقت فیزیکی و فراهم آورن تجربه خرید حضوری هستند. در حالی که 32% آن‌ها گفتند که قصد دارند ردپای خرده‌فروشی فیزیکی خود را گسترش دهند. علاوه‌بر این، در طول سال 2021،  22% رشد در تعداد فروشنده‌هایی که از صندوق فروشگاهی شاپیفای استفاده می‌کنند، مشاهده شده است که نشان‌دهنده بازگشایی مجدد فروشگاه‌های فیزیکی است.

برای عقب نماندن از این رقابت، 40% از برندهای مورد بررسی در تحقیق گفتند که در سال آینده، ارائه خدمات مختلف مرتبط به فروش حضوری در صدر اولویت‌هایشان قرار دارد و حدود 32% از مشتریان ابراز کردند که احتمالا با این خدمات درگیر خواهند بود.

الزام ایجاد تجربه متمایز به دلیل افزایش رقابت در خرده‌فروشی فیزیکی

همه‌گیری کرونا و افزایش تمایل مشتریان به تجربه خرید حضوری، رقابت در خرده‌فروشی فیزیکی را دوچندان کرده است. در نتیجه برندهای مختلف برای دیده‌شدن باید تجربه متفاوتی برای مشتری خلق کنند. اما بر اساس آمار موجود در مقالات، حدود 57% برندهای خرده‌فروش تأکید کردند که مدیریت خدمات حضوری از مهم‌ترین چالش‌های سال آینده‌شان است به‌ویژه اینکه 95% مشتریان انتظار دارند که پروتکل‌های بهداشتی کووید، در محل مغازه‌های فیزیکی به‌خوبی رعایت شود.

برندهایی که پیش از آن، فقط در فضای آنلاین حضور داشتند، از حضور فیزیکی در مغازه سود خواهند برد. زیرا آن‌ها می‌توانند با استفاده از اعتبار و اجتماعی که در فضای مجازی برای خود ایجاد کرده‌اند، بهره بگیرند.

جک مردیث معاون بازاریابی شرکت کتل‌اندفایر معتقد است که «حلقه بازخورد سریع این امکان را برای برندهای آنلاین تجاری فراهم می‌کند که بتوانند ارتباطی قوی با مشتریان خود برقرار کنند. شروع کسب‌وکار با ساخت برند در فضای مجازی، موفقیت تضمین‌شده‌تری را برای حضور در فروشگاه‌های فیزیکی به ارمغان می‌آورد.»

مدیریت تجربه‌های داخل مغازه فیزیکی برای برندهایی که حضور آنلاین داشته‌اند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این فروشندگان باید مشخص کنند که چقدر از فضای خرده‌فروشی‌شان سهم فروش حضوری است و چه میزان از موجودی را باید برای فروش از طریق فروشگاه اینترنتی کنار بگذارند.

از طرفی هم، افزایش هزینه‌های تبلیغات در فضای مجازی، کسب‌وکارها را به سمت حضور فیزیکی برای جذب بیش‌تر مخاطب سوق داده است.

پیشنهاد اول: استفاده از فروشگاه‌های فصلی و موقت (Pop up Shop)

رای فراهم کردن تجربه خرده‌فروشی حضوری برای مشتریان‌تان مجبور نیستید که یک مفازه دائمی راه‌اندازی کنید. فقط کافی است که برای سنجش بازار و میزان تقاضای مشتری، از فروشگاه‌های موقتی بهره بگیرید. می‌توانید از داده‌های فروش آنلاین به منظور ارزیابی و تصمیم‌گیری برای انتخاب  محل فروشگاه حضوری و محصولات پرطرفدار استفاده کنید. با این کار ریسک شروع را به شدت پایین می‌آورید.

راه‌های مختلفی برای انتخاب فروشگاه‌های موقت وجود دارد که باید بر اساس کسب‌وکار خود، مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. در ادامه نگاهی اجمالی به این مسیر می‌اندازیم.

می‌توانید بخشی از یک مغازه فیزیکی موجود را برای مدت محدودی مثلا یک هفته‌ای اجاره کنید. در این حالت، شراکت با خرده‌فروشانی که گروه هدف یکسانی با شما دارند از اهمیت بالایی برخوردار است·

پیشنهاد دوم: سرمایه‌گذاری روی ایجاد تجربه منحصربه‌فرد در مغازه فیزیکی

داده‌هایی که شما از مشتریان خود در فضای آنلاین جمع‌آوری کردید، برای گسترش حضور دیجیتال و انجمن‌سازی به کمک‌تان خواهد آمد. از طرفی، ایجاد احساس تعلق در مشتری‌تان و ترغیب آن‌ها به خرید از برند شما، در فضای فیزیکی فروشگاه به مراتب ساده‌تر از فضای مجازی است.

می‌توانید به منظور افزایش ارتباط با مشتریان خود از مکان‌هایی برای انجمن‌سازی، برگزاری رویدادهای مختلف، کارگاه‌های آموزشی، دورهمی‌های مرتبط به برند و رویدادهای حمایت از امور خیریه استفاده کنید.

پیشنهاد سوم: استفاده از مشخصات مشتریان برای دادن پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، 50 درصد از مشتریان گفته‌اند که در یک سال اخیر، پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده بر اساس علایق و سفارش‌های پیشین خود، سهم قابل توجهی در تصمیم‌گیری آن‌ها برای خرید داشته است. در اختیار داشتن تاریخچه خرید مشتریان و علایق آن‌ها می‌تواند راه مناسبی برای پیشنهاد دادن محصولات متناسب با هر فردی باشد. نکته مهم در این امر این است که مشخصات ثبت‌شده مشتریان، در صندوق‌های فروشگاهی باید با سایت‌های تجاری همگام‌سازی شده باشد تا بتوان تجربه خوبی را برای آن‌ها در خرید از کانال‌های مختلف ایجاد کرد.

جمع‌بندی

گزارش‌های شاپیفای نشان می‌دهد که تعداد نصب برنامه‌های رزرو قرار ملاقات در بازه زمانی 1 ژانویه تا 30 سپتامبر سال 2021 نسب به همین بازه زمانی در سال گذشته، به‌طور کلی 23% افرایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود که در سال2022، حدود 34% از مشتریان با خرید حضوری درگیر شوند. پس در نتیجه، توسعه کسب‌وکار آنلاین به سمت فروش حضوری، تلاش برای ارائه هر چه بهتر خدمات حضوری و ایجاد تجربه شخصی‌سازی شده برای هر مشتری از مسائل مهم در آینده خرده‌فروشی است.اگر نیاز به راهنمایی در مسیر ورود به تجارت الکترونیک دارید، فقط کافی است از اینجا به ما خبر دهید. کارشناسان ما در اولین فرصت در کنار شما حضور می‌یابند و راهکارهای مناسبی را بر اساس کسب‌وکار خودتان ارائه می‌دهند.

اگر نیاز به راهنمایی در مسیر ورود به تجارت الکترونیک دارید، فقط کافی است از اینجا با ما در تماس باشید. کارشناسان ما در اولین فرصت در کنار شما حضور می‌یابند و راهکارهای مناسبی را بر اساس کسب‌وکار خودتان ارائه می‌دهند.