زیتــــــرون

نقش زنجیره تامیین

نقش زنجیره تامین در انواع خرده‌فروشی چیست؟

نقش زنجیره تامیین

در نیمه دوم سال 2021، زنجیره تامین از مهمترین جنبه‌های تجارت محسوب شد. آسیب‌پذیری‌های زنجیره تامین، فروشندگان را به سمت بهبود استراتژی‌های حمل‌ونقل و توزیع خود وادار کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که نگرانی‌ها درباره زنجیره تامین در سال 2022 ادامه خواهد داشت. تأخیر در حمل‌ونقل، هزینه‌های ساخت و تأخیر در ساخت از مهمترین نگرانی‌های یک کسب‌وکار در حوزه زنجیره تامین است.

این روزها، برندهای مطرح به دنبال بازنگری در استراتژی‌های حمل‌ونقل‌شان هستند. که به واسطه آن هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش و سرویس به مشتری بهبود یابد. شرکت‌های فعال در حوزه لاجستیک به شکل‌گیری یک زنجیره تامین منعطف کمک کرده‌اند.

می‌خواهیم کمی دقیق‌تر مفهوم و انواع خرده‌فروشی را بررسی کنیم. اما پیش از آن نیاز داریم یک نگاه گسترده‌تر به زنجیره تامین که خرده‌فروشی مرحله آخر آن محسوب می‌شود، بیندازیم.

زنجیره تامین، شبکه مهم در زیرساخت کسب‌وکار

آشنایی با زنجیره تامین چه کمکی به ما می‌کند؟

جواب این سوال، مسیر پیش‌رو را کاملا شفاف می‌کند. یکی از فرآیندهایی که همیشه کسب‌وکارها در حال حل‌وفصل کردن چالش‌های موجود و در صدد بهینه کردن آن هستند، فرآیند تولید، توزیع و ارسال یک محصول از تامین‌کننده به مصرف‌کننده نهایی است. اهمیت مدیریت این فرآیند، همان دلیلی است که ما را به سمت درک زنجیره تامین در کسب‌وکار سوق می‌دهد.

در ویکی‌پدیا زنجیره تامین چنین تعریف شده است: «زنجیره تامین، سیستمی متشکل از سازمان‌ها، افراد، فعالیت‌ها، اطلاعات و منابعی است که در عرضه یک محصول یا خدمت به مصرف‌کننده دخیل هستند. فعالیت‌های زنجیره تامین شامل تبدیل منابع طبیعی، مواد اولیه و اجزای سازنده به یک محصول نهایی است که به مشتری نهایی تحویل داده می‌شود.»

اگر بخواهیم تعریف ساده‌تری از زنجیره تامین ارائه دهیم، باید بگوییم که: زنجیره تامین فرآیندی است که از خریداری منابع خام از تامین‌کنندگان شروع شده و تا رسیدن محصول یا خدمت به دست مشتری ادامه پیدا می‌کند. تعریف سامر اندرسون از زنجیره تامین به ما کمک می‌کند که بتوانیم کمی دقیق‌تر این مفهوم را بررسی کنیم.

«زنجیره تامین شبکه‌ای است بین یک شرکت و تامین کنندگان آن برای تولید و توزیع کالا به خریدار نهایی»

مدیریت زنجیره تامین

اولین نقطه در زنجیره تامین را می‌توان تامین‌کنندگانی در نظر گرفت که مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت یک محصول را با استفاده از استحراج از معادن، کشاورزی و دام‌پروری و… تولید می‌کنند تا این مواد را به دست تولیدکنندگان محصولات مورد نظر برسانند.

سپس سازندگان و تولیدکنندگانی هستند که با استفاده از مواد خامی که در اختیار دارند، محصولات مختلف اعم از فیزیکی و نرم‌افزاری را می‌سازنند.

در مرحله بعد توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان، محصولات را در حجم بالا خریداری می‌کنند تا در مقادیر کمتر به خرده‌فروشان بفروشند.  و در نهایت هم خرده‌فروشان، محصول را به دست مشتری نهایی می‌رسانند به‌طوری که مشتری محصول را برای مصرف شخصی خود می‌خرد.

به‌طور کلی، زنجیره تامین شامل مراحل زیر است:

  • توسعه محصول
  • بازاریابی
  • تهیه مواد و نیازهای اولیه
  • مدیریت ارسال و تدارکات (لجستیک)
  • به‌کارگیری روش‌های مدرن در تحقق اهداف سازمان

از آن‌جایی که زنجیره تامین یکی از زیرساخت‎‌های مهم یک کسب‌وکار محسوب می‌شود، مدیریت آن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در بهبود فروش تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

اما مدیریت زنجیره تامین به چه معناست؟

«مدیریت زنجیره تامین، به معنای مدیریت جریان کالا و خدمات است و شامل کلیه فرایندهایی است که مواد اولیه را به محصولات نهایی تبدیل می کند.»

به عبارت ساده‌تر، مدیریت زنجیره تامین سبب یکپارچه شدن تمام اجزای آن اعم از تامین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان می‌شود و هزینه و ریسیک‌ها را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از اثرات مدیریت زنجیره تامین، سازگار کردن کسب‌وکار با تغییرات آنی بازار است به‌طوری که بتواند به‌سرعت چاره‌ای برای حل چالش‌های پیش‌آمده بیندیشد و بقای کسب‌وکار را تضمین کند. مدیریت زنجیره تامین، قدرت رقابت با رقبای موجود را فراهم می‌آورد.

مدیریت زنجیره تامین در دو بخش موازی هم انجام می‌شود.

·   مدیریت جریان مواد: این بخش مربوط به چیدمان و نظارت فرآیند تبدیل مواد اولیه به کالای مورد نظر، انبارداری و در نهایت توزیع آن و رساندن محصول به دست مشتری می‌شود.

·   مدیریت جریان اطلاعات: برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی برای عملکرد بهتر در طول این زنجیره، از موارد مهم در بهبود بازده کسب‌وکار است.

حال که با مفهوم و اهمیت زنجیره تامین در یک کسب‌وکار آشنا شدید، زمان آن رسیده است که یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار این زنجیره را عمیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم. خرده‌فروشی یکی از مدل‌های کسب‌وکار است که نقش بسزایی در ارتباط با مشتری ایفا می‌کند.

خرده‌فروشی آخرین حلقه زنجیره تامین

مفهوم خرده‌فروشی به هزاران سال پیش بر می‌گردد. یعنی از آن زمانی که اولین بازارها شکل گرفت. اگر چه شکل و نوع آن تغییر کرده است اما اصل مفهوم آن به معنای رساندن یک محصول به دست مشتری نهایی همچنان پابرجا مانده است.

ریشه لغت retailer به معنای خرده‌فروشی به یک واژه قدیمی فرانسوی taillier باز می‌گردد که به معنای «برش» و «بریدن» بوده و برای کسانی به کار می‌رفته که طاقه‌های پارچه و قطعات بزرگ پارچه را می‌بریدند و در ابعاد کوچک‌تر به مشتریان می‌فروختند. لغت taylor به معنای خیاط هم به همین بریدن و تکه‌تکه کردن اشاره دارد. معنای عمومی‌تر  taillier هم خرد کردن و تقسیم کردن هر چیز به قطعات کوچک‌تر است.

انواع خرده‌فروشی

حال که با مفهوم و ریشه کلمه خرده‌فروشی آشنا شدید، به بررسی انواع خرده‌فروشی می‌پردازیم.

  • خرده‌فروشی فروشگاهی: که در آن کالاها به صورت حضوری در یک مغازه یا فروشگاه فیزیکی به مشتریان فروخته می‌شوند، مانند هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها.
  • خرده‌فروشی غیر فروشگاهی: که در آن محصولات از طریق دستگاه‌های فروش خودکار به دست مصرف‌کننده می‌رسند.
  • خرده‌‌فروشی شرکتی: که از طریق ساختارهای مختلف خرده‌فروشی مانند فرنچایز یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود.
  • خرده‌فروشان موبایل: که تجارت خود را از طریق پلتفرم‌های مبتنی بر موبایل مانند اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند و سپس محصول فیزیکی برای مصرف‌کننده ارسال می‌شود.
  • خرده‌فروشان اینترنتی: که برای فروش کالا به وب‌سایت‌هایی مانند آمازون متکی هستند و از هزینه‌های رایج فروشگاه‌های حضوری مستغنی هستند.
  • خرده‌فروشی خدمات: که به‌جای فروش کالاهای ملموس، روی ارائه خدمات تمرکز دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله از اهمیت خرده‌فروشی در زنجیره تامین صحبت کردیم. با مدیریت زنجیره تامین به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های یک کسب‌وکار آشنا شدیم و در نهایت انواع خرده‌فروشی‌ها را برشمردیم.اگر نیاز به راهنمایی در مسیر ورود به تجارت الکترونیک دارید، فقط کافی است از اینجا به ما خبر دهید. کارشناسان ما در اولین فرصت در کنار شما حضور می‌یابند و راهکارهای مناسبی را بر اساس کسب‌وکار خودتان ارائه می‌دهند.